- اشراط السّاعه
در قرآن مجید آیات فراوانی یافت میشود که نشانههای نزدیک شدن قیام قیامت را بازگو میکند، و به عنوان ”اشراط السّاعه” معروف شده است. چنانکه خداوند در قرآن مجید میفرماید: فَهَل یَنظُرُونَ الاَّ السّاعَهَ ان َأتِیَهُم بَغتَهً فَقَد جاءَ اشراطُها...؛ (محمد/18) آیا [کافران] جز این انتظار میبرند که رستاخیز به ناگاه بر آنان فرا رسد؟ و علامات آن اینک پدید آمده است.)
"نظر” که مصدر ”ینظرون” است به معنای انتظار است. و کلمه ” اشراط” جمع ”شرط” به معنای علامت است. و اصل در معنای شرط همان توقف است، چیزی که هست از آنجایی که وجود شرط علامت وجود مشروط است، کلمهِ مزبور را در معنای علامت نیز استعمال میکنند، پس ”اشراط قیامت” به معنای علامتهای آن است.
؛ یعنی : ” بعثت من و قیام قیامت؛ مانند این دو است و اشاره به دو انگشت مبارکش کرده و انگشت سبّابه را با انگشت وسط در کنار یکدیگر قرار داد.”
(3)
طبق این حدیث، بعثت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) یکی از نشانههای نزدیک شدن قیامت است. و در روایات اسلامی، اموری به عنوان نشان نزدیک شدن قیامت و " اشراط السّاعه” بیان شده است از قبیل: حدیثی که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرموده: مِن اَشراطِ السّاعَهِ ان یُرفَعَ العِلمُ وَ یَظهَرَ الجَهل ُوَ یُشرَبُ الخَم رُ وَ یَفشوا الزِّنا(4)
یعنی: ” از نشانههای قیامت، برچیده شدن علم، آشکار شدن جهل، و شرب خمر و کثرت زنا است”.
و در بعضی از روایات، قیام و ظهور حضرت مهدی (عج) برای مبارزه با ظلم و فساد جزء ” اشراط السّاعه” دانسته شده است.(5)
2- شقالقمر
خدای تعالی در سورهِ قمر، آیه اول میفرماید: اِقتَرَبَتِ السّاعَهُ وَ اَن شَقَّ القَمَرُ ( نزدیک شد قیامت و از هم شکافت ماه .) این در حقیقت پاسخ به سؤالی است که مکرراً از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میکردند که ؛ ” قیامت کی خواهد آمد”؟ در اینجا میفرماید: ” قیامت نزدیک است، و یکی از نشانههای آن شقالقمر است ؛ ” حادثهای که هم دلیل بر قدرت خداوند بزرگ بر همه چیز ( و ضمناً قدرت بر احیاء موتی) بود، و هم از صدق دعوی پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آخرین سفیر الهی حکایت میکرد، و هم از نزدیکی رستاخیز زیرا همان گونه که ( در شرح آیه 18، سورهِ محمد) ذکر کردیم، خود آن حضرت میفرمود: ”بعثت من از نشانههای نزدیک شدن قیامت است”.
ولی بعضی دیگر از مفسران گذشته و امروز، آیه را اشاره به حوادثی میدانند که در پایان این جهان و در آستانه قیامت واقع میشود .(6)
3- دخان مبین
خداوند در سور دخان، آیه 10 میفرماید: فَارتَقِب یَومَ تَأ تِی السَّمآءُ بِدُخَانٍ مُبینٍ یَغشَی النَّاسَ... ( پس در انتظار روزی باش که آسمان دودی نمایان برمیآورد که مردم را فرا میگیرد.) کلمه ” فَار تَقِب ” امر از باب " ارتقاب” است، و ارتقاب به معنای انتظار است. میفرماید: منتظر روزی باش که آسمان دودی آشکار بیاورد. و این تهدیدی است به عذابی که از هر سو مردم را فرا میگیرد.
مفسرین در اینکه منظور از این عذاب چیست اختلاف کردهاند:
بعضی گفتهاند: مراد همان قحطی است که اهل مکه بدان مبتلا شدند .
یکی از اصحاب سؤال میکند، دخان چیست؟ پیغمبر (صلی الله علیه و آله) آیه فوق را تلاوت فرمود: ” فارتقب یوم تأتی السماء بدخان مبین” و سپس افزود یَملُأ ما بَینَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ یَمکُثُ اَر به عینََ یَوماً وَ لَیلَهً اَمَّا المُؤمِنُ فَیُصیبُ مِنه کَهیئَهِ الزَّکمِهِ وَ اَمَّا الکافِرُ به من زَلَهِ السَّکرانِ یَخرُجُ مِن مِنخَرَیهِ وَ اُذُنَیهِ وَ دُبِرِهِ ”دودی است که بین مشرق و مغرب را پر میکند، و چهل شبانه روز باقی میماند، اما مؤمن حالتی شبیه به زکام به او دست میدهد، و کافر همچون مستان خواهد بود، و دود از بینی و گوشها و پشت او بیرون میآید”.(7)
همین معنی با تفاوتی در منابع شیعه نیز آمده است، آنجا که امیر مؤمنان علی (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل میکند که ده چیز قبل از قیامت به طور قطع واقع میشود، از جمله آنها قیام حضرت مهدی (علیه السلام) و نزول حضرت عیسی (علیه السلام) و ظهور ”دخان” را میشمرد.(8)
پی نوشت ها :
(1) ر. ک: تفسیر نمونه، آیةالله مکارم شیرازی و دیگران، ج 7، ص 42 – 43 .
(2) ر. ک: التفسیر الکاشف، محمد جواد مغنیه، ج 3، ص 431.
(3) ”تفسیر مجمع البیان” ”œتفسیر قرطبی” ذیل آیه مورد بحث و بحار الانوار، ج 6، ص .315
(4) تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 37، ح .41
(5) طاهری، دکتر حبیب الله، سیری در جهان پس از مرگ ، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامع مدرسین حوز علمی قم، ص .342
(6) ابوالفتوح رازی، جمالالدین، تفسیر رَو حُ الجِنان و رُوحُ الجنان، به تصحیح علی اکبر غفاری ، کتابفروشی اسلامیه ، ج 10، ص .364
(7) ترجمه تفسیر المیزان، ج 18، ص .208-207
(8) سیوطی، جلالالدین، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، الناشر محمد امین دمج و شرکاه ، ج 6، ص .29
فرآوری : زهرا اجلال
بخش قرآن تبیان